Ping'an, part 2 - Reisverslag uit Longsheng, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu Ping'an, part 2 - Reisverslag uit Longsheng, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu

Ping'an, part 2

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Renske

11 Mei 2016 | China, Longsheng

Maandag, 9 mei 2016. Lentebui 2.0 maakte me wakker, opstaan! Helaas zorgde diezelfde lentebui 2.0 ervoor dat we de rijstterrassen nog niet konden verkennen, dus de lager gelegen winkeltjes bezoeken leek ons een goed plan. Na heel wat gladde traptredes te hebben afgedaald, kwamen we bij deze shopjes aan die gerund worden door 'de Zhuang', een minderheid in China die in dit dorp Ping'an wonen.
Een enkel aardig prulletje, maar voor de rest naar mijn mening niet veel soeps. Renske had echter een sjaal gespot en opeens kwamen haar 'afding skills' tevoorschijn! "65", riep het vrouwtje als eerst. "No 5", zei Renske zelfverzekerd. "50", zei het vrouwtje daarna. "20", riep mam opeens. "45" was daarop het antwoord. "20", herhaalde Renske. "30", probeerde het vrouwtje. "20", zei Renske en ze liep weg. "Oké, oké 20" zei het vrouwtje gehaast en pakte de sjaal snel in. Dat had Renske knap gedaan!
Verder slenterend langs de kraampjes kwam ik opeens verbrande, zwartgeblakerde rat tegen. Iew! Een delicatesse? Snel liepen we door tot het eind, wat nog best een flink stuk was. Respect voor die koffervrouwtjes van gisteren! Omdat het weer wat begon te regenen en de mist alles begon te bedekken, liepen we snel terug naar ons hotel. Wat een arbeid!
In het hotel kreeg papa twee berichtjes binnen met filmpjes van gisteren van het slechte weer in Yangshuo. Op één filmpje was te zien hoe een huis door het water werd gekapseisd en op het andere filmpje was te zien hoe een aantal auto's met bruut geweld, door de in een rivier veranderd straatje, werden meegesleurd. We waren even met zijn vieren in shock! Dit filmpje was een paar uur nadat wij muurvast gestaan hadden in zo'n zelfde straatje gemaakt!!! Wow, wat hadden wij geluk gehad! We hebben nog even geïnformeerd, maar gelukkig gaat het gewone leven in Yangshuo alweer zijn gang.
Rond een uur of twee trok de mist weg, dus we pakten deze kans om de rijstterrassen te bezoeken. Kippenstront ontwijkend, liepen we het stenen pad op, op weg naar het eerste viewing point: 'Seven Stars and Moon'. Dit was nog een flinke klim, maar uiteindelijk kwamen we er. Het uitzicht was echt schitterend en adembenemend! Ook al scheen de zon niet en was het een beetje bewolkt, het beeld was een echte eyecatcher! Je kon de 7 sterren en de maan echt ontdekken in de terrassen. Wat was het prachtig, hier heel hoog in de bergen, midden in de natuur.
Op dit punt kwamen we tevens een Rode Yao-vrouw tegen, ook behorend tot een etnische minderheidsgroep. Ze hebben het langste haar van China. Ze noemde ons 'beautiful papa', 'beautiful mama' en 'beautiful babies'. Oké. Ik ben dus blijkbaar nog een baby... :-( Maar ook beautiful...:-)) Mam wou een foto van haar maken, met haar lange haar. Ze deed haar hoedje af en wat een lange streng haar kwam daar tevoorschijn! Het reikte wel tot haar knieën! Vluchtig kamde ze het door en mam legde dit beeld vast.
Hierna was het tijd voor viewing point 2: 'Nine Dragons and Five Tigers'. Omdat papa die dag niet helemaal lekker was, en Renske wel genoeg geklommen had, gingen zij terug naar het hotel. Het avontuur lag nu bij mij en mam. We wisten niet wat ons te wachten stond, lacherig riepen we tegen elkaar: 'Als er iets gebeurd: ik hou van je'! Ondertussen was de zon flink beginnen te schijnen. Gelukkig lag viewing point 2 op ongeveer dezelfde hoogte als point 1, dus konden we een stuk relaxter lopen, terwijl we een prachtig uitzicht op de rijstterrassen hadden. Renske en pap hebben echt iets gemist! Een klein uur later kwamen we bij point 2 aan en hier was het uitzicht zeker even spectaculair als bij point 1! De 9 draken en 5 tijgers heb ik niet kunnen ontdekken, maar ik kreeg hier weer hetzelfde gevoel als die ene keer dat ik op de Verboden Stad uitkeek, terwijl 'Viva la Vida' van Coldplay in mijn hoofd afspeelde. Nadat mam haar tigste foto had gemaakt en blijkbaar 1 van de vijf tijgers had gespot, was het mooi geweest en liepen we honderden treden afdalend weer terug richting hotel. Na hetzelfde kippenpoepje te hebben ontweken (deze was inmiddels platgetrapt, ik heb medelijden met de dader), wandelde ik het pand binnen om vervolgens op bed te ploffen. Lekker niksdoen, heerlijk!
Jammer dat we hier morgen alweer weggaan, het is zo mooi hier! Maar Hong Kong lijkt me ook geweldig, we zullen zien!

Dinsdag, 10 mei 2016. Vandaag de hele dag gereisd. Eerst twee uur met het busje van Ping'an naar Guilin. Daarna 3 uur met de highspeedtrain naar provicie Guangdong, Guangzhou (Kanton, een echte industriestad). Vervolgens weer met een busje naar Shunde om vandaar uit met een ferryboot naar Hong Kong Island door te reizen. Op slag verdween onze vermoeidheid bij het zien van de spectaculair verlichte wolkenkrabbers! Op Hong Kong Island hebben we een andere ferry genomen om mee naar Lantau Island te gaan naar de plaats Mui Wo. Toen rechtstreeks naar de Mac... ;-)
Geertje

• 12 Mei 2016 - 15:01

Fons:

Wat een verhalen en door de manier waarop alles verteld wordt ben ik bijna een deelgenoot!
    Via Google Earth probeer ik eea te volgen.Alles goed in de Heuvelstraat!

• 19 Mei 2016 - 23:36

Rosali:

Prachtige foto's! En jullie schrijven ook echt heel erg leuk