Ping'an, part 1 - Reisverslag uit Longsheng, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu Ping'an, part 1 - Reisverslag uit Longsheng, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu

Ping'an, part 1

Door: Renske

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Renske

09 Mei 2016 | China, Longsheng

Zondag, 8 mei 2016. Hallo iedereen,
Vandaag zijn we van Yangshuo naar de 'Drakenruggengraatterrassen' in Ping'an gereisd. En zeker niet zonder slag of stoot...
Toen we 's ochtends wakker werden, regende het namelijk erg hard en door een blikseminslag was de elektriciteit van het gehele gebied uitgevallen. Op de tast inpakken dus! Daarna gingen we met een busje op weg naar Ping'an, maar de straten waren helemaal volgelopen met water... Heel het stadje stond blank en iedereen zat zonder elektriciteit.
In het centrum reden (voeren) we langs allerlei mensen die tot hun knieën in het water stonden te kijken hoe het ellendige water steeds sneller begon te stromen en hoger kwam te staan. Winkels overstroomden en er ontstonden file's. Door het bruinige water kon je de grote gaten in de weg niet meer zien, met als gevolg dat enkele auto's hun banden helemaal stuk reden. Hulptroepen en politie werden ingeschakeld vanwege de drukke en gevaarlijke situatie. In China maken ze van het verkeer altijd al een potje, maar nu was het echt één pot nat!
We zijn helemaal vast gereden doordat het water te hoog stond. Op naar vluchtroute nummer 2! Ook deze route was doodlopend, want het water aan de andere kant van de brug die we over moesten, stond veel en veel te hoog. Van het huisje aan de andere kant van de brug kwam alleen het dak nog boven het water uit. Overal waar we keken stonden auto's, scooters en wanhopig kijkende mensen, het was zo druk en we konden niet voor of achteruit, het zat helemaal op slot. Eigenlijk werd de hele situatie steeds minder grappig... We dachten dat we hier nog wel een flinke poos zouden moeten staan en dat we de rijstterrassen wel op onze buik konden schrijven.... Uiteindelijk kwam er toch beweging in de stoet en zijn we vlug omgekeerd. Terug gaan naar het guesthouse was geen optie, omdat het water op de weg terug zelfs hoger was gaan staan. Daarom hebben we vluchtroute nummer 3 genomen en dit keer was het raak! We konden gelukkig het stadje uit! Uiteindelijk hebben we 6 uur in de auto gezeten, terwijl het ritje eigenlijk maar 3,5 uur zou duren. Tijdens onze rit klaarde het weer wel wat op.
Toen we deze lange tocht achter de rug hadden, moesten we zelf nog een steil stuk klimmen, omdat ons hotel te hoog in de bergen lag voor een auto. Maar hoe moesten we dan onze koffers naar boven meenemen? Een paar vrouwtjes boden ons aan (tegen betaling, want hé het is China..) om onze koffers de berg op te tillen. De bagage werd op hun manden vastgezet en samen met hen liepen we omhoog, de bergen in. Ik had zoveel medelijden met die kleine vrouwtjes. Het stuk omhoog was niet zo super lang, maar onze koffers waren erg zwaar en de trappen waren ongelijk. Ik was ook heel blij toen we eindelijk bij ons hotel waren, niet omdat ik moe was, maar eerder omdat ik niet meer kon aanzien hoe die vrouwtjes, waarvan één al best oud, onze koffers met moeite tilden.
Het hotel zit dus hoog in de bergen en het uitzicht is super mooi vanaf ons balkon.
We hoorden trouwens dat het in Nederland 27 graden is, en hier regen, dat had wel andersom gemogen ;)

Groetjes Renske

• 09 Mei 2016 - 20:26

Henk En Ineke Unij:

Wat geven de foto's steeds een mooie verduidelijking bij het verhaal dat jullie beschrijven.
    Het is inderdaad nu in Nederland heel mooi weer. Gemiddeld 25 graden.
    In het weekend gaat de temperatuur helaas omlaag.
    Succes met jullie reis.

groeten,Henk en Ineke Unij

• 09 Mei 2016 - 21:11

Fam. Bakker:

Jeetje, dat is best wel eng allemaal. Hopelijk klaart het weer snel op bij jullie.
    Renske, we begrijpen jouw gevoel helemaal. Helaas is het voor oude mensen niet zo goed geregeld in China en inderdaad waar ze maar geld mee kunnen verdienen dat doen ze dan ook. Zelfs die zware koffers naar boven sjouwen..............
    Doe voorzichtig.
    Groetjes,

Johan, Ans, Lynn en Mylou.

• 09 Mei 2016 - 21:23

Jannie:

Geertje en Renske, wat schrijven jullie prachtige reisverslagen ! En wat een bijzondere reis maken jullie met jullie gezin. Een reis om nooit meer te vergeten !! Veel indrukken en emotionele momenten. Dit nemen ze jullie nooit meer af. Nog een heel fijne tijd gewenst. Groetjes Jannie en Arno

• 09 Mei 2016 - 23:28

Jan Joosten:

Wow, wat een avontuur. Dat soort natuurgeweld zie je normaal alleen op het journaal. Dat is misschien maar goed ook. Ik ben in ieder geval blij dat jullie nu veilig hoog in de bergen zitten. Dat jullie daarvoor een paar oude dames hebben mishandeld, so be it. Ik vind dat jullie echt een super reis maken. Wel wat erg vroeg op meestal...., maar jullie benutten de dagen wel maximaal. Geertje en Renske ik vind ook dat jullie in navolging op jullie reisverslag, samen moeten blijven schrijven. Ik geniet van jullie verhalen. Heerlijk.
    Geniet er nog maar even lekker van in het onstuimige China. Ik heb mijn visum net weer binnen, kan ik jullie straks weer mooi afwisselen. Greetz Jan.

• 10 Mei 2016 - 23:16

Inge:

Wat een avontuur! Gelukkig goed afgelopen. Geertje en Renske, wat kunnen jullie mooi schijven. Nog fijne dagen. Groeten aan papa en mama