Luoyang, part 1 - Reisverslag uit Luoyang, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu Luoyang, part 1 - Reisverslag uit Luoyang, China van Geertje en Renske Peters Rit - WaarBenJij.nu

Luoyang, part 1

Door: Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Renske

28 April 2016 | China, Luoyang

Donderdag 28 april 2016. Houdoe Xi'an, hallo Luoyang!
Dit keer was het maar een kort treinreisje van anderhalf uur, nu met een snelheid van 305 km per uur. Dit reisje zou veel langer geduurd kunnen hebben, want wegens het vroege opstaan (05:00 uur!) waren we alle vier in slaap gevallen en hadden we bijna onze halte gemist! Gelukkig maakte mijn zeehondenhoest me wakker, zodat we op tijd uit konden stappen in de plaats Luoyang. Dit is de plaats waar Renske vandaan komt, die ligt in Henan, de vierde provincie die we bezoeken.
Nog voordat we ons in het hotel (ja, echt een hotel dit keer) incheckten, gingen we eerst de Longmen grotten bezoeken. De gids, zijn Engelse naam is David, sprak duidelijk Engels en daar maakte hij maar al te graag gebruik van. Op elk hoekje wist hij wel een verhaal te vertellen, variërend van vliegende vissen die in draken veranderden tot krijgers die de wereld moesten beschermen.
Op sommige plekken waren de grotten met de 100.000 (!) piepkleine tot reuze Boeddha's die in de rotsen uitgehouwen waren, door de loop der tijd nogal verweerd, dus keken we soms naar verbruinde en verbrokkelde stukken steen. Ook leuk ;)
Eén Boeddha was echt gigantisch, alleen zijn oren waren al 1.90 m.
Hier zagen niet alle Boeddha's er als Michelinmannetjes uit. Dat kwam omdat er eerst een keizer aan de macht was die op slanke dames viel. De Boeddha's werden daarom ook slank afgebeeld. Daarna in de volgende dynastie kwam er een keizer aan de macht die volslanke dames prefereerde, daarom werden de Boeddha's dik uitgehouwen in de rotsen. Zodoende kon je zien dat er jaren en jaren aan deze grotten gewerkt was. En Johan, dat lelijke beeldje van die draak dat ik 12 jaar geleden hier van je gekregen heb, dat verkopen ze hier nog steeds ;-)
Later gingen we naar het 'Luoyang Grand Hotel' om onze zooi te lozen, want we hadden een enorme shopping mall (nog groter dan de zijdemarkt in Beijing!) gespot en die moesten we gewoon bezoeken! Blijkbaar heeft het shopaholic virus nu ook mij te pakken. Vol goede moed (en volle portemonnee) wandelden we dit gebouw in, om vervolgens al een hele tijd kwijt te zijn om te bepalen waar we wilden beginnen. De enorme supermarkt leek ons wel wat. Van alles zagen we daar, van kippenpoten tot allemaal rare smaken chips en snoep. Maar het aller vreemdste vond ik de levende kikkers en schildpadden bij de vlees/visafdeling. Het is blijkbaar de bedoeling dat je er eentje aanwijst en die maken ze dan voor je klaar. Brrr, ik sla een keertje over! Een flinke tijd later was het relaxtijd in het hotel. Lekker in een luie bui leek het ons een goed plan om niks meer te gaan doen. Vanuit ons raam 22 verdiepingen naar beneden kijken, is ook zeer vermakelijk. Morgen lekker uitslapen (wel tot 08:00 uur!) en naar Renskes kindertehuis gaan. Ze vindt het natuurlijk best heel spannend, ik hoop voor haar dat ze het bezoek een mooi plekje kan geven.
Nu ga ik verder met nietsdoen (wat soms best vermoeiend is, zeker wanneer je jezelf per ongeluk buiten de hotelkamer sluit!) en tot later.
Geertje

• 28 April 2016 - 18:44

Henk En Ineke Unij:

Renske,

Veel succes tijdens het bezoek aan het Kindertehuis.
    Spannend, bijzonder en tegelijkertijd heel waardevol om er een kijkje te kunnen/mogen nemen.
    We wachten je verslag na het bezoek aan het tehuis weer af.
    Groeten aan je ouders!

Groeten,Henk en Ineke

• 28 April 2016 - 19:38

Fam. Bakker:

Lieve Renske,
    We zullen morgen aan je denken.............
    Spannend, maar ook geweldig om nu zelf met eigen ogen te zien waar je hebt gewoond voordat je met Geertje, Papa en Mama naar Nederland bent gekomen. Krijg er zelf een beetje een knoop van in mijn maag.
    Laat het lekker over je heen komen meid. Ze waren toen hartstikke gek met jou, dus ze zullen je met open armen ontvangen en wat zullen ze trots op je zijn, dat het zo geweldig gaat met jou en jullie gezin!
    Geniet ervan.

Geertje, je mag het beeldje nu wel weg doen hoor van Johan, of koop er leuk een tweede bij!

Cees en Mignon ook voor jullie morgen een hele speciale dag. Zal heel veel herinneringen oproepen.
    Wat zullen jullie trots zijn op de meiden!
    Doe ze daar de groeten in Luoyang en zeg maar dat het goed gaat met Xin Cui (Lynn)
    Dikke knuffel voor jullie alle vier.

Johan, Ans, Lynn en Mylou

• 28 April 2016 - 21:14

Fons:

Weer een prachtig verslag!
    Morgen een spannende, wellicht ook een emotionele dag voor jullie allemaal.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• 28 April 2016 - 22:13

Wilfrie:

Meiden wat schrijven jullie leuke verslagen over de reis! Ik kan een goede voorstelling maken van hetgeen jullie meemaken! Ik ben helemaal in de ban van jullie blog; dagelijks kijk ik uit naar de mail dat er weer een verslag geplaatst is.

Morgen een spannende dag! Renske ik hoop dat jouw vragen beantwoord kunnen worden. Succes.
    Groetjes van ons allemaal.